ПРАВИЛА МОВЛЕННЄВОЇ ПОВЕДІНКИ

Період мовленнєвого розвитку від 1 до 6 років є сенситивним, тобто особливо чуттєвим як до сприймання мовлення оточуючих, так і до впливу різних факторів зовнішнього і внутрішнього середовища.

Саме в цей період діти можуть особливо продуктивно оволодівати усним мовленням за умови гарного здоров'я дитини і сприятливого мовленнєвого оточення.

Новонароджене маля у кінці першого - на початку другого місяця життя починає зосереджуватися на звуках голосу дорослого. Потреба дитини чути мовлення настільки сильна, що у моменти, коли дорослого немає поряд, вона починає лепетати сама до себе.

Дорослим слід пам'ятати. що регулярне мовленнєве спілкування з дитиною від народження до 1 року є необхідною та обоє 'язковою умовою для розвитку їі мовлення.

Лише у процесі власного мовлення відбувається у дитини формування необхідних рухових і слухових навичок. Тому слід якомога частіше спілкуватися з малюком, спонукати його до називання предметів і дій; озвучувати власні дії з іграшками чи предметами; виконувати дїї, названі дорослим. Від 1 до 2 років діти дуже схильні до наслідування.

Тому розмовляючи з дитиною важливо, щоб дорослі не спотворювали вимову звуків - так-зване «сюсюкання», оскільки ие провокує неправильне формування уявлень дитини про звуки рідної мови.

З 2 років починається період активного формування власного мовлення дитини. В мовленні з'являються досить складні частини мови: прикметники, прислівники, займенники, прийменники. У цей час діти дуже сприйнятливі до мови. Починають з'являтися у мовленні багатослівні речення. У 3 роки мовлення здорової, дитини є достатньо розгорнуте, вона вільно спілкується з дорослими, активно задає запитання; відповідає на запитання; може розповісти за допомогою дорослого знайому казку чи віршик.

Навіть коли дитина ще не вимовляє правильно деякі звуки ( а для такого віку це природно), у неї мають сформуватися правильні уявлення про мовну норму. про те, як повинно звучати те чи інше слово, як потрібно правильно будувати речення.

Від 3 років до 5 років мовлення дітей розвивається дуже стрімко. Всі сторони мовлення в цей Період відшліфовуються і вдосконалюються.

Порушення звуковимови у дітей, яким виповнилося 5 років, вважаються патологічними й більшості випадків виправити їх можна лише за допомогою логопеда.

Невиправлені помилки можуть закріпитися і залишитися у дитини на все життя. Вони не лише ускладнюють спілкування дитини, а й негативно впливають на засвоєння письма та читання.

Враховуючи те, що дитина дошкільного віку засвоює усне мовлення лише шляхом наслідування, від дорослих вимагається дотримуватися таких правил мовленнєвої поведінки:

мовлення дорослих повинне бути чіткіш, плавним,емоційновиразним.помірним за темпом;
не можна дозволяти говоритиздітьми їх лепетноюмовою або навмисно спотворювати свою вимову;
мовлення оточуючих дитину дорослих не повинноперевантажуватись словами,які важко вимовляти;
не потрібно оперувати незрозумілими словами іскладними граматичними зворотами; фрази законструкцією повинні бути простими;
при спілкуванніздитиною слід ставити конкретнізапитання, не квапити її з відповіддю;
дитину не можна карати за помилки у мовленні;
спеціалісти не рекомендують розмовляти з дитиною надтогучно;
прекрасний засіб розвитку мовлення-читання книгдитині. Книги повинні добиратись відповідно віковідитини і бути доступними їх розумінню.
Кiлькiсть переглядiв: 479