«Використання творчих ігор у навчально-виховному процесі дошкільного навчального закладу»

Дитинство – найкраща пора в житті людини, бо тут царює гра.

Мета:

- підвищувати рівень знань і умінь вихователів при організації сюжетно-рольової гри;

- сприяння підвищенню рівня професійної майстерності;

- підвищення психолого-педагогічної компетентності педагогів шляхом ефек­тивної групової взаємодії;

- формування творчого підходу в організації і керівництві грою з урахуванням індивідуальних особливостей дитини.

- проведення вправ на розвиток самореалізації та конструктивного творчого вирішення завдань, пов'язаних з професійною діяльністю вихователя.

- удосконалювати уміння знаходити вихід в складних педагогічних ситуаціях, розширювати обізнаність педагогів щодо методів та прийомів керівництва сюжетно-рольовими іграми;

Обладнання:

- м’яка іграшка для вправи «Знайомство»;

- ватман з написом «Правила роботи у групі»;

- ватман з написом «Організація ігрового середовища в ясельній групі»,«Організація ігрового середовища в молодшій дошкільній групі», «Організація ігрового середовища в середній дошкільній групі», «Організація ігрового середовища в старшій дошкільній групі».

- картки із зображенням казкових героїв і назв казок;

- картки з описом педагогічних ситуацій;

- ватман (4) для вправи «Асоціативний ряд»;

- плакат «Чарівна скринька».

Методи: міні-лекція, ігрові вправи, робота в групах.

ХІД:



Шановні колеги! Тема вибрана не випадково. На жаль, наші діти стали менше гратись. Дослідженняпоказують, що у дітей відсутні ігровий досвід і уміння розвивати ігровий сюжет. Педагоги прагнуть виконати «соціальне замовлення» батьків, тобто навчити і підготувати до школи. Час, відведений для гри, заповнюється читанням книг, підготовкою до свят, організаційними видами діяльності. Багато батьків вважають гру непотрібним, порожнім проведенням часу. Виникає питання: чому вихователі і батьки спокійно жертвують часом для гри на користь будь-якої іншої діяльності? Чому дорослі позбавляють малюків можливості грати з однолітками? Сьогодні ми з вами будемо у цьому розбиратись.

А спочатку пропаную з вами познайомитися і трішечки пізнати один одного
Вправа «Знайомство»

Усі учасники семінару-практикуму сідають у коло. Кожен по черзі бере іграшку, називає своє ім’я та продовжує фразу «Не хочу хвалитися, але я…»

Мінілекція «Роль вихователя в організації ігрової діяльності»

Видатний психолог А. Н. Леонтьєв підкреслював: «... Опанування дитиною більш широким, безпосередньо недоступним йому колом дійсності може відбуватися тільки у грі». Дитина, моделюючи діяльність дорослих у грі, розширює сферу, в якій він може діяти.

Для успішного керівництва іграми дітей вихователь повинен володіти різноманітними вміннями, найважливішими серед яких є: вміння аналізувати і діагностувати рівень розвитку ігрової діяльності групи загалом і кожної дитини зокрема; вміння проектувати рівень розвитку ігрової діяльності дітей; вміння організовувати дітей, щиро цікавитися їхньою грою, за необхідності включатись у неї у головних або другорядних ролях, впливати на перебіг гри пропозицією, порадою, запитанням тощо.

Для збагачення ігрової діяльності дітей молодшого дошкільного віку вихователь повинен сприяти сталості задуму гри, розвитку його у певний сюжет, має вчити дошкільнят гратися поруч, а згодом і разом.

Рольова участь вихователя надає діям дітям цілеспрямованості і змістовності, сприяє їх об'єднанню для спільної гри, збагачує ігрові задуми та дії. Його запитання, звернені до дітей як до персонажів, сприяють становленню сюжетно-рольової гри, оскільки вони зі збагаченням гри різноманітними діями, виникненням сюжету починають словами позначати свої ролі.

Вихователь повинен навчити дітей елементам ігрової поведінки, ігровим діям, використовуючи такі прийоми, як пропозиція вихователем готового сюжету різної складності, демонстрація зразка ігрової дії, використання у грі разом з іграшками предметів-замінників.

У роботі з дітьми середнього дошкільного віку вихователь має орієнтуватися на збагачення змісту їхніх ігор, ставить за мету формування різних способів рольової поведінки, вміння підтримувати дружні стосунки. Включаючись у спільну гру дітей, вихователь сприяє формуванню вміння співвідносити назву ролі з відповідними їй діями й атрибутами, різні типи стосунків між рольовими позиціями. Формування у дітей уміння організовувати спільні ігри досягається використанням таких прийомів: запитання, поради, бесіди про зміст гри, розподіл ролей у ній. Правила гри мають орієнтуватись на утвердження високоморальних людських стосунків і почуттів.

Ігрова діяльність дітей старшого дошкільного віку має бути спрямована на формування їхніх умінь спільно вибудовувати і розвивати сюжет, розуміти партнерів по грі та узгоджувати свої дії з їхніми.

Педагогічна цінність гри залежить від ефективності вирішення у ній ігрового завдання. Кінець гри, казки обов'язково має бути позитивним, емоційно забарвленим. Вихователь вчить дітей розрізняти свої обов'язки у грі і в повсякденні, вчить переключатися із гри на реальні справи, розвиває ініціативність і самостійність.

Вправа «Правила роботи групи»

Я пропаную нам всім визначитися з правилами за якими ми будемо працювати у групі «Правила роботи в групі», за бажанням учасників записати нові.(на ватмані)

*******

Чому діти не грають? Як зробити сюжетно-рольову гру дітей більш насиченою і цікавою? Сьогодні ми намагатимемося відшукати відповіді на ті питання, які нас турбують при організації сюжетно-рольових ігор та керівництві ними.


Вправа «Мозковий штурм»
Для організації гри всі учасники діляться на 2 команди.


Під номером 1 - перше завдання.

1.
Творчий характер сюжетно-рольової гри визначається наявністю … (задуму)

2.
Що являється структурними компонентами сюжетно-рольової гри? … (Сюжет, зміст, ролі)

3.
Частіше всього на себе в грі дитина бере роль… (дорослого)

4.
В процесі сюжетно-рольових ігор формуються такі психічні процеси… (Мислення, уява, пам’ять)

5.
Різноманіття і взаємозв'язок ігрових дій, взаємин дітей в грі – це…(сюжет)

6.
Одна із умов організації сюжетно-рольової гри – це...
(наявність атрибутів)

7.
Гігієнічні умови організації сюжетно-рольової гри – це... (наявність ігровогопростору, забезпечення місця і часу для ігор, наявність безпечних для життя і здоров'я іграшок)

8.
Способи включення малоактивних дітей в сюжетно-рольову гру – це…( здійснення підтримки в грі, пропонуючи основні ролі …)


^Під номером 2 - друге завдання.

Перерахуйте методи і прийоми педагогічного керівництва сюжетно-рольовою грою. Тобто які методи і прийоми допоможуть реалізувати задум вихователя в процесі гри.

Передбачувані відповіді:

  • внесення до занять по ознайомленню з тим, що оточує яскравих образів і – вражень;
  • на початкових етапах використання ігор найбільш близьких дітям – сім'я, дитячий садок;
  • використання сюрпризних моментів;
  • внесення нової іграшки;
  • спостереження за грою інших дошкільників;
  • спостереженняза працею дорослих;
  • читання літературних творів;
  • обговорення телепередач;
  • визначення вмісту гри - відновлення послідовності подій - ігрові дії – обігравання;
  • обігравання персонажів і їх взаємодія;
  • драматизація казок;
  • облік інтересу дітей;
  • планування гри;
  • розповідь вихователя про те, як би він грав в ту або іншу гру; визначення теми;
  • уміння погоджувати свої дії з останніми дітьми;
  • придумування сюжету казки або розповіді;
  • спільнийпереказ казки;
  • придумування сюжету для двох протилежних по етичних якостях персонажів;
  • навмисна зміна ситуацій;
  • облік індивідуальних особливостей тощо.

********

В ході гри вирішуються багато завдань розумового, етичного, трудового і естетичного виховання; розвиваються творчість, самосвідомість і активність дітей. Тож, методи і прийоми керівництва сюжетно-рольовою грою мають бути направлені на:

  • формування гри як діяльності;
  • використання гри як засобу етичного виховання.


Тобто формування дружніх стосунків, засвоєння дітьми норм поведінки.

Передумови для розвитку тривалої гри:

  • уміння дітейвибрати тему;
  • уміння розподілити ролі (як правило, це робить дитина-лідер);
  • підбір ігрового матеріалу;
  • уміння встановлювати правила і чітко виконувати їх.

Вправа «Розіграємо казку»

Матеріал: картинки із зображенням казкових героїв і назвами казок.

Хід гри

На столі розкладаються картки із зображенням казкових героїв і картки з назвами казок малюнками і написами вниз.

Кожен учасник з групи бере картку із зображенням героя, а один - бере картку з назвою казки. Завдання для групи: скласти нову казку, перенісши героїв, що випали кожному з гравців та розіграти казку за ролями.

Час підготовки завдання: 7 хв.

******

Ми з вами вже трішечки устали, я пропаную вам трішки розім’ятися і пограти в рухливу гру.

Вправа «Візерунки»

Уявіть, що ви — листочки, які злетіли з дерева і, круж­ляючи в повітрі, утворюють різні візерунки. Ведучий нази­ває різну кількість листочків, і учасники повинні об'єднатись у групи залежно від кількості. Остання цифра -4. Учасники об’єднуються в чотири групи.

Вправа «Асоціативний ряд»

Ведучий пропонує кожній групі побудувати асоціативний ряд до поняття «Гра дошкільника». Учасники протягом 3 хв. підбирають асоціації до поняття «Гра дошкільника». Продовжуючи фразу «Для мене гра дошкільника – це…». Потім кожна група презентує свій асоціативний ряд.

*******

Керівництво сюжетно-рольовою грою вимагає величезної майстерності і педагогічного такту. Вихователь зобов'язаний направляти гру, не руйнуючи її, зберігаючи самостійний і творчий характер ігрової діяльності дітей, безпосередність переживань, віру в правду гри. Ігри дошкільників деколи носять примітивний характер, сюжет ігор простий, не дозволяє їм повною мірою розвинути свої знання і можливості.

Вправа «Педагогічні ситуації»

*****

Необхідно розібрати педагогічні ситуації і внести свої пропозиції.

Юля обгородила іграшкових курчат кубиками – вийшов пташиний двір. Грає, радіє, курчат годує. Прицілився Коля м'ячем: баб-бах! І немає дворика! Гордий Коля – попав в мету! Йому лише шкода, що хлопці не бачили.

Що сказали б хлопці, якби побачили? Як навчити дітей грати, не руйнуючи гру сусіда?
******
Для гри в школу діти підбирали необхідні предмети. Алінавчителька, узяла собі портфель, зошити, указку і книги. «А чим нам гратись? – розчаровано виголосила Таня, - ти, Аліна, тоді сама і грайся». Дівчинка зніяковіла, опустила голову, потім сказала: «Друзі, це я в клас все принесла для гри,а ви тепер вибирайте, що вам потрібне», - і поклала всі предмети перед дітьми.

Які почуття переживала Аліна? Який вплив здійснює гра на формування характеру?

*******

Ваня будує великий гараж для машин. Все робить сам. Весь будівельний матеріал біля себе тримає. Хлопці сидять поруч і просять: «Дай мені одну пластину покласти!» А Ваня у відповідь: «Сам впораюся!».

Як ви оцінюєте вчинок Вані? Як повинен вчинити вихователь, щоб підтримати гру, не образивши Ваню?

*******

Дві дівчинки (їм по п’ять років ) ніяк не можуть домовитися, хто буде мамою ляльки Наталки.

  • Яхочу!
  • І яхочу! —сперечаються вони.
  • Двох мам не буває,- каже одна із них.
  • Хочеш, ти будеш сусідкою? – пропонує перша.
  • Ні, я буду тільки мамою! – наполягає друга. Одна із дівчаток нахиляється над колискою, швидко бере на руки ляльку і починає її колихати.
  • Ну, я тоді не буду з тобою грати! – образилась друга.


Як розв’язати дану конфліктну ситуаціюта зробити так, щоб дівчатка грались разом.

******

Одного разу Слава запропонував дітям, що грали в сім’ю:

  • Можна, я буду грати з вами? Я буду татом, приходити пізно і пити вино. А потім буду сваритись.


Іра заперечує:

  • Нетреба сваритись, мій тато ніколи не свариться.
  • І пити вино – це погано, - додає Женя.
  • Це чому ж погано? Мій тато завжди так робить… - говорить переконливо хлопчик. Набравши в руки довгих пластин конструктора, він промовляє:
  • Ось скільки пляшок вина я вам принесу!


Які почуття може викликати у дітей ця гра? Як необхідно відноситися до ігор дітей з негативним змістом, який виникає з ініціативи дітей? В яких випадках допустимо пряме втручання в гру дітей дорослого?

*******

Ситуація. Дві дівчинки під час гри в «родину» мають прагнення виконувати роль мами, виникає сварка.

Проблемні запитання. Проаналізуйте поведінку дівчаток. Якою повинна бути реакція педагога? Назвіть можливі прийоми вирішення ситуації.

******

Ситуація. Чотирирічна Христинка грає в «Дитячий садок». Гра в розпалі, про обід вона і не думає. Але її мама непохитна у дотриманні режиму і знаходить спосіб завершити гру. «Шановна вихователько! Ваші діти хочуть їсти. Ви чуєте сигнал на обід?» - каже вона, плескаючи в долоні. – Шикуйте швидше хлопців і дівчат у пари і ходімо обідати. Підхопивши ігровий тон матері, Христинка спокійно йде обідати в чудовому настрої.

Проблемні запитання. Як ви оцінюєте дії матері? Що їй допомогло перевести дівчинку з гри на реальність? Назвіть можливі прийоми підготовки дитини до переходу від гри до інших справ.

********

Ситуація. Троє дітей бігають по майданчику дитячого садка весь час наштовхуючись на своїх товаришів. На зауваження вихователя відповідають, що вони грають у «війну».

Проблемні запитання. Що зумовлює поведінку дітей? Як повинен вчинити педагог? Назвіть можливі варіанти вирішення ситуації.

Вправа «Складові ігрового середовища»

Ведучий пропонує кожній групі ватман з написом. Для першої групи -«Організація ігрового середовища в ясельній групі», для другої - «Організація ігрового середовища в середній дошкільній групі», для другої -«Організація ігрового середовища в молодшій дошкільній групі», для четвертої групи - «Організація ігрового середовища в старшій групі».

Вправа «Чарівна скринька»

Ведучий пропонує кожному учаснику висловитися стосовно того, що корисного вони отримали під час семінару.

Вправа «Потисни руку тому, хто навпроти»

Учасники стають у дві колони одне навпроти одного. Закомандою ведучого їм слід підійти одне до одного, потиснути руку і сказати: «Дякую тобі за... (наприклад, за спільну роботу, за приємне спілкування або комплімент тощо).

Так учасники змінюють один одного, поки не обійдуть коло і кожен не отримає комплімент на свою адресу.

Підбиття підсумків семінару.


Завдання вихователя полягає в тому, щоб зробити гру основним змістом дитячого життя, розвивати її в бажаному напрямі, виховувати дітей в процесі гри. Необхідно організовувати такі сюжетно-рольові ігри, в яких кожний малюк зможе задовольнити свої інтереси, реалізувати свої можливості, вступити в контакт з однолітками.

Кiлькiсть переглядiв: 2135